Sunday, July 9, 2017

Keluasan Lantai Bersih (Net Floor Area - NFA)

Tidak Seperti Keluasan Lantai Kasar, Keluasan Lantai Bersih (NFA) adalah Luas Lantai yang Digunakan atau Luas Lantai yang Berfungsi (Function). Ini bermaksud Luas Lantai seperti Koridor, Tangga, Porch dan lain - lain tidak diambil kira.

Sumber rujuk : http://www.assetinsights.net/Glossary/G_Net_Floor_Area.html

Pengiraan NFA amat penting dalam menentukan Nilai Hartanah atau Harga Sesebuah bangunan Komersial atau Perumahan. Pemaju biasanya akan menentukan Harga rumah untuk dijual berdasarkan NFA sesebuah Rumah / bangunan. Sebagai Contoh:

Rumah Berkeluasan bersih (NFA) 1000 kaki persegi dijual dengan Harga RM450 kaki persegi.

Oleh yang demikian, Harga rumah tersebut adalah RM 450,000.00.

NFA sepatutnya kurang daripada GFA. Rujuk Gambarrajah dibawah.


Nota: Pengiraan NFA yang biasa saya lakukan diambil 'center to center' dinding. Ini kerana jika diambil dari dinding ke dinding, saiz bangunan (Sebagai contoh Rumah) di tingkat bawah dan tingkat atas walaupun unit dan jenis yang sama akan berlainan.  

2 comments:

  1. Very amazing blog.EPC World Magazine top most business magazine and effective platform to reach out to main decision makers in construction industry.

    Construction industry magazine

    ReplyDelete
  2. Its absolutly amazing blog.We have a construction company, We are immensely proud of the dedicated individuals who make up our team, each of whom has contributed to the success of Pier Consulting.Our first preference sharing a passion for construction recruitment , our team is committed to going above and beyond to achieve the best possible service to both customers and candidates alike.

    ReplyDelete