Sunday, September 9, 2012

WALLS BELOW GROUND & BASEMENT

Kini, bagi mengurangkan masalah kekurangan tempat meletak kenderaan, kebanyakkan bangunan menggunakkan 'Basement' sebagai ruangan meletak kenderaan terutama bagi bangunan Apartment, Shopping Complex, Bangunan Kerajaan, dan sebagainya. Berbagai - bagi cara digunakan dalam merekabentuk dinding bawah tanah ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi struktur dinding sekaligus menjimatkan kos. Dalam pembinaan dinding bawah tanah ini, terdapat beberapa faktor perlu diambil kira seperti :-

1. Structural stability
2. Durability
3. Moisture exclusion
4. Buildability

Bagi penambahan lain seperti Acoustic dan Thermal Insulation, perkara - perkara lain perlu diambil kira mengikut keperluan bangunan itu sendiri.




Basic Basement Construction


Basement pula dibahagikan kepada beberapa Gred mengikut keperluan bangunan itu sendiri. Sila rujuk rajah dibawah :-


Sumber :Construction technology 2 Industrial and commercial building

Dalam pembinaan Basement serta dinding bawah tanah, bahan yang paling penting dalam pembinaan ini adalah 'Waterproofing'. Ianya penting bagi mengelakkan kemasukan air terutama air dari bawah tanah kedalam basement. Dinding basement yang bocor akan menyebabkan kegagalan struktur basement sekaligus  akan menyebabkan pengaratan (Corrosion), air bertakung, kulat, etc.

Terdapat 3 Jenis pembinaan Waterproofing seperti :-




Jenis A : Lapisan membrane dibuat didinding basement serta lantai bagi mengelakkan air memasuki dinding basement. Jenis ini merupakan jenis yang kerap digunakan dalam industri binaan Malaysia. Ianya sangat sesuai bagi Carpark basement berikutan harga yang lebih ekonomikal.



Jenis B : Jenis ini pula banyak digunakan dalam pembinaan Swimming Pool. Concrete yang digunakan dicampur dengan bahan kalis air sekaligus menghalang air memasuki dinding. Jenis ini kurang digunakan kerana Struktur Concrete itu sendiri kerap kali bocor @ Crack.



Complete waterproofing System







3 comments:

  1. Salam encik afif. Saya berminat nak tahu kenapa rukah di malaysia tiada ruamg basement seperti yang selalu dilihat di barat? Can it be done?

    ReplyDelete
  2. Pada pandangan saya, di ruang basement di Malaysia kurang sesuai di bina di rumah. Ini kerana dalam pembinaan basement, kosnya pembinaannya tidak sama seperti di barat. Taburan hujan di Malaysia juga tinggi disamping udara yang lembap. Basement memerlukan sistem saliran dan sistem pengudaraan yang baik. jika tidak, pembinaan basement akan gagal.

    ReplyDelete